یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

مرور وعده ها | طرح جدید مدیریت بازار و پایان سهمیه بندی چه شد؟
22 مهرماه پارسال بود که فاطمی امین، وزیر صمت دولت رییسی در جلسه اداری شهرستان سروستان گفت: "جهت تأمین مواد اولیه پتروشیمی و فولاد، در چند ماه آینده دیگر شاهد سهمیه بندی نخواهیم بود."

به گزارش ویکی پلاست، از مهرماه پارسال تا امروز، 9 ماه گذشته و هنوز، نه تنها سهمیه بندی برقرار است، بلکه عرضه برخی کالاهای پرمصرف مانند پلی اتیلن سنگین فیلم، بدون توجه به تقاضای موجود، در حال کاهش است.

وزیر صمت، در اظهار نظر دیگری، 11 آبان پارسال گفت: "ارتباط دلار با کالای داخلی را قطع می کنیم" او اضافه کرد: ساز و کارهای جدیدی به عنوان الگوی مدیریت بازار طراحی کردیم و از تصمیمات روزمره، مقطعی و موردی به حالت سیستمی می رسیم که این الگو تا آخر امسال (1400) اکثر محصولات را در بر خواهد گرفت."

هنوز هیچ خبری از الگوی مدیریت جدید بازار در میان نبود که در پایان مهرماه، بورس کالا سقف خرید از بهین یاب کالاهای زیادی از جمله مواد اولیه پرمصرف نایلون و نایلکسی ها مثل سبک خطی، سبک فیلم، سنگین فیلم، سنگین تزریقی و سنگین بادی را حذف کرد. این اقدام در حالی بود که هیچ تغییری در عرضه ها ایجاد نشده بود.

تا امروز، یعنی سه شنبه 10 خرداد 1401 است، هنوز خبری از قطع دلار در تعیین قیمت های پایه و پیاده شدن الگوی جدید مدیریت بازار، نیست! در مهر ماه 1400، ابعادی از الگوی جدید مدیریت بازار رونمایی شد. در الگوی مدیریت بازار، قرار شده بود قیمت پایه معاملات بورس کالا، مشابه بازار سهام تهران و سایر بورس‌های کالای جهانی، از الگوی قیمت پایانی معاملات تبعیت کند.

سرمایه گذاران نیز به همراه صنایع، مجاز به خرید از بورس کالا شده بودند و به منظور مدیریت این موضوع، قرار شده بود بورس کالا اقدام به پذیرش انبارهای مجاز کرده و کالاهای خریداری شده توسط سرمایه گذاران به آن هدایت شده و فروش مجدد آن، صرفا در بورس کالا مجاز بود.

بر اساس الگوی جدید مدیریت بازار، کالاها به دو دسته مازاد عرضه و دارای کسری عرضه تقسیم بندی شدند. همان طور که گفته شد در تصمیمی فوری، همان ابتدا سقف خرید از بهین یاب کالاهای زیادی، بدون اینکه در میزان عرضه آن ها تغییری ایجاد شود حذف شد.

حالا از آن طرح و آن وعده ها، دو اتفاق به جا مانده است: اول حذف سقف خرید از بهین یاب کالاهای دارای مازاد عرضه و دوم، برنامه واردات محصولات با کسری عرضه که تا امروز، هیچ نتیجه ای نداشته است.

کاهش عرضه گروه های پر مصرف در پیش چشم بورس کالا و دفتر توسعه!
هفته گذشته، ویکی پلاست در مطلبی به وضعیت کاهش عجیب کالاهای گروه سنگین فیلم پرداخت. عرضه کالاهای این گروه که طور میانگین، هر هفته 6,200 تن بود، به یکباره به 3 هزار تن کاهش یافته و باعث تشدید رقابت خریداران شده است.

درست یک هفته بعد از آن یادداشت، امروز هم کالاهای گروه سنگین فیلم با نزدیک هزار تن کاهش نسبت به هفته قبل، باز هم به 2,860 تن رسیده است. غیبت کالای 5110 و عدم جبران کسری عرضه آن توسط پتروشیمی های دیگر باعث شده تا بازار کالاهای این گروه پرمصرف، همچنان در التهاب، دست و پا بزند و گویی، هیچ کس قصد رسیدگی به این کاهش عرضه را ندارد.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟